zaterdag 10 december 2016

Nature Journal || Maretak



Fascinerend vind ik de maretak. Jaren geleden kocht ik zelfs een boekje erover: goud in groen. Al eeuwenlang wordt de maretak -of mistletoe- gebruikt in kunst, gedichten, folklore, verhalen uit overleveringen. In de donkere dagen voor kerst, tekende ik deze maretak in mijn schetsboek.

Het bekendste gebruik -vooral in Angelsaksische landen - is elkaar kussen onder de mistletoe met kerst, iets wat afstamt van de oude legende van de Scandinavische god Balder die door een pijl van de maretak werd gedood (de bessen zijn giftig). Zijn moeder verklaarde de maretak heilig en ieder die onder een maretak doorliep, moest vrede sluiten.
In de middeleeuwen werden de bessen ook gebruikt als vogellijm.... het plakkerige goedje van gekookte bessen werd gesmeerd op een lokstok. Vogels die gingen zitten op de stok, konden er niet meer af.

Ik heb weleens maretak gekocht -ooit lang geleden. Ik probeer dit jaar weer wat te kopen. Wie weet valt er wat te kussen :D



Geen opmerkingen:

Een reactie posten