woensdag 24 augustus 2016

D e * w i l d e * t u i n || s c h e t s b o e k


Toen we vorig jaar verhuisden, wisten we al dat we graag de tuin zouden laten aanpakken. Er lag wat gras en twee terrassen met tegels die pijn deden aan onze voeten. Het gras was eigenlijk vooral mos en onkruid. Onze tuin is namelijk op het noordoosten, daar groeit gras niet zomaar vanzelf.

Nu het zo heet buiten is -zie, na regen komt altijd weer die zonneschijn - is het heerlijk koel in onze tuin. En de tuin is lang genoeg om achterin wél in de zon te zitten, mochten we dat willen.
Er kwamen twee tuinmannen onze wensen uitvoeren, grote tegels maar ook borders. Een aantal planten bleef staan en we plantten zelf nog een hortensia, wat kruiden, twee struiken (geen idee meer hoe ze ook al weer heten) en wat Spaanse margrieten. Maar het bleef nog wat leeg.

Aangezien ik van wilde pluktuinen houd, strooide ik twee zakjes met zaad in het rond. Goed voor de bijen, de vlinders en lieveheersbeestjes, stond op de verpakking, ik was domdomdom wat laat met zaaien maar ergens begin juli begon de tuin uitbundig te bloeien. En vulde de tuin zich ook met bijen, hommels en vlinders (die eerst als rupsjes het plantje met die kleine gele bloempjes opvraten en daar hun te kleine velletjes achterlieten).
Ik ben dit jaar in mijn nopjes met de tuin en heb grote wild-zaai-plannen voor volgend voorjaar :)

2 opmerkingen:

  1. Ik zie komkommerkruid, dat ruikt lekker. Kijk of je wilde peen kunt zaaien. Dat is een speciaal soort onkruid waar vlinders van houden en waarin ze kunnen overwinteren omdat na de bloei alle schermpjes tegen elkaar aan groeien, zodat het een soort doosjes worden.
    Heerlijk, een pluktuin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaa dank je wel voor de tip, ik ga daar volgend jaar naar kijken. Mijn voortuin kan ook wel wat bloemen gebruiken. En de buurt ook wel :)

      Verwijderen