vrijdag 11 maart 2016

FAQ | welke (aquarel)verf



Regelmatig krijg ik vragen over hoe ik werk en welke producten ik gebruik. De vragen komen binnen via de mail, mijn blog en via facebook.
Ik voel mij altijd wat gevleid. Ik bedoel, het is een compliment dat men aan mij vraagt welk merk aquarelverf ik gebruik.
Ik maak altijd even tijd om antwoord te geven, maar het zijn meestal dezelfde soort vragen dus om dingen wat makkelijker te maken, schrijf ik mijn antwoorden op in een heuse FAQ.
Om alle info makkelijk terug te vinden, zal ik een aantal blogs schrijven en deze ook bundelen (en verwijzen) in een FAQ-pagina.

Aquarelverf, gouache en inkt

In de afgelopen jaren heb ik veel verf uitgeprobeerd; acrylverf, gouache, aquarel, inkt. Allemaal hebben ze zo hun voor- en nadelen. Aangezien ik niet houd van troep en vieze handen (echt, ik kan er niks aan doen) viel acrylverf af op een gegeven moment. Je moet oppassen voor vlekken en kwasten moeten goed schoongemaakt worden. 
Nu werk ik vooral met aquarelverf aangevuld met gouache en inkt. En tegenwoordig ook met kleurpotlood. Mijn voorkeur wil nog wel eens wisselen en ik blijf het leuk vinden om van alles en nog wat door elkaar te gebruiken; mixed media.

Het makkelijke aan aquarelverf is het snel gebruiksklaar is. Ik pak mijn verfdoos, klap hem open, doe met een penseel wat water op de verf et voila... klaar om te verven.
Ik heb een grote doos van Schmincke met waterverf-napjes, ik kocht hem een keer in de aanbieding (zie foto boven).  Het voordeel van zo'n doos is dat je veel kleuren hebt, het nadeel is ... je gebruikt nooit alle kleuren. Sommige kleuren zijn duidelijk favoriet en andere gebruik ik nauwelijks. Vaak kom je daar pas achter als je er meer mee werkt.

Ik heb ook tubes van Winsor & Newton (de cotman-serie). Ook prachtige verf, maar ik gebruik liever napjes. Ik heb losse napjes gekocht en deze gevuld met de W&N verf en in mijn schmincke doos gestopt. De rode verf van w&n vind ik bijvoorbeeld mooier dan van schmincke.
Het meest ultieme is dus eigenlijk zelf de inhoud van de verfdoos samen te stellen.


Ook gebruik ik gouache en inkt. De gouache is ook van Winsor & Newton en ik gebruik nu meestal de wit, naast de aquarelverf.
De acrylic ink is van Daler & Rowney. Ik heb dit best veel gebruikt vorig jaar, als je het verdund met water krijg je een soort aquarel-effect. Best heel mooi. En wat ik heel handig vind, het is acrylverf dus als het droog is kun je makkelijk met laagjes werken. Een nadeel vind ik persoonlijk dat het net als gewone acrylverf meer troep geeft en de flesjes worden (bij mij) erg vies en zijn bij twee flesjes de pipetten al afgebroken. Niet handig! Het grote voordeel zijn de mooie kleuren, het werken in laagjes en je hebt aan een paar drupjes inkt genoeg.

Heb je vragen? Stel ze hieronder (of op facebook, vergeet daar ook vooral niet te liken) en ik probeer ze te beantwoorden.

Disclaimer: alles is geheel geschreven uit mijn ervaringen en de meeste tijd is het gewoon uitproberen en 'ik doe maar wat'. Er zijn ongetwijfeld nog een heleboel andere merken die net zo goed zijn, of beter. Voel je vrij hieronder in de reacties dat aan te vullen. 
Ik heb gelinkt naar twee online webshops waar ik regelmatig bestel, ik krijg daar geen geld voor :) 





2 opmerkingen: